Snorkelen

36782-1Voor de kust van Pemuteran ligt het eilandje Menjangan. Hier gaan we vandaag snorkelen. We worden met een busje naar de vertrekplaats van kleine houten bootjes gebracht. We zitten samen met een ander gezin en een echtpaar uit het hotel in een boot. De andere twee vrouwen blijken ook Monique te heten! We varen een half uur tot vlak bij de kust voor de eerste duik. Helaas gaat dat voor Monique niet goed. Door de hoge golven is het moeilijk om te ademen en de duikbril lekt. Terwijl ze dit probeert op te lossen zwemt de groep door. Door de hoge golven krijgt ze water binnen en raakt in paniek. Zwaaien en roepen naar de boot helpt niet, ze zwaaien terug. Dan maar twee handen in de lucht. Pas als ze om hulp roept naar een passerende boot en bijna kopje onder gaat krijgen ze door dat er wat mis is en komt iemand haar redden. Dat was wel even schrikken, zo snel kan dat dus gaan. Na een lunch op het strand varen we naar een tweede locatie. Hier is er minder golfslag, ook is er meer te zien. Prachtig koraal en zeer veel verschillende soorten vissen. Op de terugweg hebben we veel last van de wind en de golven. Grote golven slaan over de rand van het kleine bootje. Gelukkig zitten we nog in onze zwemkleding. Alles wordt drijfnat. Uit de handdoeken die we om ons heen hebben stroomt water, zelfs onze kleding die in een net onder het dak van de boot hangt is drijfnat. 36942-1Als we bij het haventje uitstappen zien we tot onze verbazing dat de mensen die uit de andere boten stappen nauwelijks nat zijn. Om niet te hoeven wachten op duikers uit een andere boot die bij ons in de auto moeten stappen we met tien man in een achtpersoons busje. De wielophanging is niet al te best en ook de rem doet het niet zo goed. Gelukkig komen we veilig terug bij het hotel waar we na een heerlijke douche nog lekker op de strandbedjes een boek lezen.