Met de trein naar Yogyakarta

25886-1Niet lekker geslapen. Het slechte nieuws en nachtelijke activiteiten rond de Ramadan houden ons wakker. Reno brengt ons naar het treinstation van Bandung. Hier nemen we de trein naar Yogyakarta. In een eerste klas coupé met airconditioning rijden we in zeven en een half uur naar Yogyakarta. Hadden we in het vliegtuig maar zoveel beenruimte. In de coupé zitten veel Nederlanders. Terwijl we door de prachtigste landschappen rijden, met sawa’s en bergen vermaken we ons prima. 25901-1We wisselen reiservaringen en reisschema’s uit met de andere Nederlanders, drinken een kopje Javaanse koffie, lezen een boek, eten veel koekjes, snoepjes, chips en lekkers van de bakker uit Bandung en kijken veel uit het raam. Op de stations waar de trein stopt stappen we even uit voor een foto en zwaaien we reisgenoten uit die eerder uitstappen dan wij. Sommige van hen hebben we eerder ontmoet, anderen komen we later nog tegen. Op het station van Yogyakarta staat onze nieuwe chauffeur. Hij brengt ons naar ons prachtige hotel. Helaas spreekt hij niet meer dan een paar woorden engels. ‘ s Avonds brengt hij ons eerst naar een dansvoorstelling met buffet. Dat willen we niet. Op ons verzoek om indonesische eten brengt hij ons naar een leeg restaurant met een buffet vol afgekoeld en uitgedroogd eten. Dan maar in de hoofdstraat zelf iets uitzoeken. Bij een straatrestaurant worden we aan tafel gepraat. We bestellen van alles wat. Charles en Britt krijgen een redelijk bord vol, Monique krijgt een gebakken visje, Jill een kippenpootje zonder vlees. Gelukkig zit even verder en Mac Donalds! Met een toch nog gevulde maag duiken we in ons heerlijk zachte bed.

Het Kraton

28980-1Binnen de ommuurde stad, het Kraton, zijn de meeste bezienswaardigheden. Na een zeer uitgebreid ontbijt met te veel keus en een geneeskrachtig drankje als toetje hebben we ons daar laten afzetten. Met behulp van de receptionist van het hotel is het gelukt om de chauffeur duidelijk te maken wat willen. We brengen een bezoek aan het paleis van de sultan. Hier lopen alle mannelijke personeelsleden in traditioneel kostuum. Gelijk met ons kwam de consul van Singapore binnen, dus veel bewaking, pers en camera’s. Ook bekijken we de ondergrondse moskee, het waterpaleis en een poppenworkshop. Als we door een kampong lopen worden we in het nederlands aangesproken door een oude man.29047-1 Het blijkt de burgemeester te zijn. Hij vertelt ons over de kampong. We merken al snel dat we veel aangesproken worden, eerst voor een praatje, maar dan om meegelokt te worden naar een winkel. ’s Middags gaan we met de becak naar de overdekte markt. Gangen vol met volgepropte winkeltjes met goedkope batikstoffen, maar ook veel kraampjes met specerijen. Teruglopend over de hoofdstraat Jalan Malioboro langs nog veel meer dezelfde winkeltjes een kraampjes met souveniers gelopen. Wat een goedkope rommel. ‘ s Avonds heerlijk gegeten in een restaurant uit de reisgids. Morgen weer vroeg op.

De Prambanan

29138-1Vanmorgen na het ontbijt meteen door naar de Prambanan. Wat een mooi tempelcomplex zeg. Alle details van de afbeeldingen op de muren en de beelden op de tempels zijn prachtig. En dan te bedenken dat ze al ruim 1000 jaar oud zijn. Echt heel mooi. Maar wat was het warm. On 9 uur ’s morgens al zweten, dat gebeurt niet zo vaak. De tempels zijn in 2006 getroffen door een aardbeving en dat is goed zien rond de tempels.  29242-1De grote tempels zijn gerestaureerd, maar van de 244 kleine tempels er omheen zijn alleen stapels stenen over. Na het hoofdcomplex te hebben bezocht wilden we de tempels die verderop lagen ook zien. Maar hoe kom je daar. Oplossing: tandems huren. Na een uurtje te hebben gefietst zijn we terug gegaan naar het busje

Op naar het Kota Cede, de zilverstad.  Hier was een soort handicaftfabriek waar demonstraties voor het maken van zilveren sieraden te zien waren. Erg interessant maar het blijft toeristisch.  Daarna richting de Borobudur. Onderweg nog gestopt bij de Mendut tempel. Nu zitten we in het hotel aan de voet van Borobudur. Net even gekeken hoe dichtbij we zitten. Het is hooguit een paar honderd meter. Nu slapen want  we worden morgen om 4 uur gewekt om de zonopkomst op de Borobudur mee te maken.